Abu Mansur Moturidiy ko‘plab ustozlardan ta’lim oladi va tafsir, usulul fiqh, aqoid, fiqh va mantiq kabi ilmlarda yetuk olim bo‘lib taniladi. Ushbu yetuk olimning ilmiy izlanishlariga olimlar ergashadilar va keyinchalik ularni moturidiya ta’limoti ma’nosida e’tirof etadilar.
Moturidiya ta’limotining shakllanishida turli adashgan firqalar, xossatan, mo‘taziliy firqasi bilan bo‘lgan bahs-munozaralar muhim o‘rin tutgan. Shuning uchun ham Moturidiyning kalom ilmiga oid asarlarida raddiya uslubi yaqqol ko‘zga tashlanadi. Ya’ni, bu zot jaholatga qarshi ma’rifat bilan kurashgan eng mashhur olimlardan biri hisoblanadi.
Shu o‘rinda o‘sha paytlarda jamiyatda ko‘plab bahs-munozaralar keltirib chiqargan mo‘taziliy firqasining Movarounnahrda paydo bo‘lish sabablarini o‘rganish ham maqsadga muvofiqdir. Chunki mazkur sabablar o‘rtadagi bahslar qay darajada bo‘lganini yanada to‘liqroq tasavvur qilish imkonini beradi.
Movarounnahrga mo‘taziliy ta’limotining kirib kelish sabablarini Balqosim G‘oliy quyidagicha tahqiq qilgan:
Bu kabi omillar tufayli mo‘taziliylik ta’limoti ta’sirlari jamiyat vakillarida ko‘zga tashlana boshlagan. Buni his qilgan Ahli sunna val jamoa olimlari to‘g‘ri e’tiqodni saqlab qolish yo‘lida fidokorona harakat qilganlar. Albatta, bu harakatlar aqliy va naqliy dalillarga asoslangan ilmiy bahs-munozaralar ko‘rinishida bo‘lgan. Ushbu ilmiy bahs-munozaralarda eng salmoqli mehnat qilgan olimlardan biri shubhasiz Abu Mansur Moturidiy edi.
Abu Mansur Moturidiy mazkur ilmiy bahs munozaralar munosabati bilan yozgan asarlarida Ahli sunna val-jamoaning qarashlari to‘g‘riligini isbotlash bilan birga adashgan firqalarning xatoga yo‘l qo‘ygan joylarini ham bayon qilib bergan. “Bayanu vahmil mo‘tazila” (Mo‘taziliy firqasining noto‘g‘ri tasavvuri bayoni), “Roddu a’lal qaromita” (Qarmatiylarga raddiya) kabi asarlarida adashgan firqalarning umumiy qarashlaridagi xatolarini bayon qilib bergan.
Abu Mansur Moturidiyning qilgan eng ulkan xizmati Ahli sunna val-jamoaga qarshi chiqqan firqalarning da’volariga umumiy raddiya qilishdan tashqari, ularga batafsil raddiyalar qilganidir. Ya’ni, bu zot o‘sha paytlarda omma musulmonlarga tashvish tug‘dirib turgan mo‘taziliy yetakchilarining asarlariga birma-bir raddiyalar yozib, ularni “ochiq maydon”da mag‘lub qilgan. Bunga u zotning quyidagi asarlari yaqqol dalildir:
Imom Moturidiy ushbu asarlarida mo‘taziliy firqasining e’tiqodiy xatolarini bayon qilish bilan birga, Ahli sunna val jamoa e’tiqodining to‘g‘riligini aqliy va naqliy dalillar bilan isbotlagan. Xuddi shu ishni ayni shu davrda Abul Hasan Ash’ariy ham Movarounnahrdan tashqarida Bag‘dodda amalga oshirgan. Olimlar bu ikki zotning aqida bobida amalga oshirgan ishlarini e’tirof etganlar. Ularning ba’zilari Abul Hasan Ash’ariyning uslubiga ergashgan bo‘lsalar, boshqalari Abu Mansur Moturidiyning uslubiga ergashganlar. Shunday qilib bu ikki olim Ahli sunna val jamoaning aqidasini bayon qiluvchi imomlariga aylanganlar.
Abdulqodir Abdur Rahim,
Imom Buxoriy nomidagi Toshkent Islom
instituti o‘qituvchisi
#xabar #muftiy #anjuman
Braziliya poytaxtida xizmat safari bilan bo‘lib turgan O‘zbekiston musulmonlari idorasi raisi, muftiy Shayx Nuriddin Xoliqnazar hazratlari Rossiya Federatsiyasi musulmonlari diniy idorasi raisi, muftiy Shayx Ravil Gaynutdin bilan uchrashuv o‘tkazdilar.
Shayx Ravil Gaynutdin yurtimizning islom tamadduniga qo‘shgan beqiyos hissasini e’tirof qilish barobarida Imom Buxoriy, Imom Termiziy kabi ulug‘ zotlar, Samarqand, Buxoro, Xiva kabi tarixiy shaharlar musulmon olami e’tiborini qozongani, qadamjo va maqbaralar dunyo ziyoratchilarini o‘ziga jalb etishini aytdi. Shuningdek, Rossiya muftiysi Buxoroi sharifdagi Mir Arab madrasasida ta’lim olgani, unga yurtimiz ulamolari ustozlik qilganini aytish barobarida xalqimizning odamiyligini, mehmondo‘stligi va samimiyligini alohida ta’kidladi.
Shayx Nuriddin Xoliqnazar hazratlari o‘lkamizdagi diniy-ma’rifiy sohadagi o‘zgarishlarni bayon etish barobarida diniy idoralar o‘rtasida davomli aloqalar yo‘lga qo‘yilgani, birgina shu yilning o‘zida yurtimiz ulamolari Rossiya Federatsiyasiga bir necha bor safar qilib, tadbirlarda vatandoshlarimiz bilan suhbatlar o‘tkazganini aytib o‘tdilar.
Uchrashuvda ikki mamlakat diniy idoralari o‘rtasida Anglashuv memorandumi imzolandi. Unda O‘zbekiston va Rossiya musulmonlari o‘rtasida diniy-ma’rifiy, ilmiy-madaniy va boshqa sohalardagi hamkorlikni mustahkamlashga e’tibor qaratilgan. Ko‘p sonli O‘zbekiston fuqarolari vaqtincha bo‘lib turgan Rossiya hududlarida ma’rifiy uchrashuvlar o‘tkazish, imom-xatiblarni jalb etish, diniy ta’lim va ilmiy tadqiqotlar borasida hamkorlik qilish, xususan, tomonlarning ta’lim muassasalarida oliy diniy ta’lim muassasalari talabalari amaliyoti hamda imom-xatiblar uchun malaka oshirish kurslari tashkil etish ko‘zda tutilgan.
Uchrashuv do‘stona ruhda o‘tdi va muloqot yakunida tomonlar esdalik sovg‘alari almashdilar.
O‘zbekiston musulmonlari idorasi
Matbuot xizmati