O‘zA “Tafakkurni o‘zgartirgan asar” rukni ostida jahonga mashhur badiiy, ilmiy-ommabop, psixologik, tarixiy va falsafiy asarlar tahlilini berib boradi. Maqsadimiz – kitobxonlikka hissa qo‘shish. Kolumnist Sevara Alijonova.
Bugun Abu Homid Imom G‘azzoliyning “Mukoshafat-ul qulub” asari tahlili bilan tanishasiz. Unutmang, kitob qarshisida jamiki narsalar nursiz bo‘lib qoladi.
QALBLARNING KASHSHOFI KIM?
Inson halokati va jamiyat tanazzulining bosh sababi – g‘ayriinsoniy tuyg‘ular va xatti-harakatlardir. Kibru havo, shuhratparastlik, riyo, hasad, zolimlik, adolatsizlik kabi tushunchalar kimdaki kurtak otsa, bunday sifatli odamlar qaysiki jamiyatda ko‘p bo‘lsa, halokat shundadir. Xo‘sh, borlig‘imizga singib, qalblarimizni ko‘r qilgan bu qusurlardan qutulmoqning imkoni bormi?
Bir hikmat ahlidan so‘radilar:
Hikmat ahllaridan yana biri shularni aytadi:
Buyuk fiqhshunos olim Imom G‘azzoliyning Islom va inson oldidagi eng buyuk xizmati shundaki, ul zot ana o‘sha illatlarga tashxis qo‘ygan. Bu illatlar uya quradigan joy “inson ruhi”, “inson qalbi” bo‘lgani uchun asarni “Mukoshafat-ul qulub” deb nomlagan. “Mukoshafa” degan arabcha so‘z bizda “ko‘rinmaydigan narsalarni ochish”, “kashf etish” ma’nosini bildiradi, ya’ni insonning o‘zi uchun tushunarsiz bo‘lgan hodisani inkishof yo‘li bilan bilib olishi deganidir. Allohning zot va sifatlarini, boshqa ilohiy sirlarni anglab yetish degan ma’nosi ham bor bu so‘zning. Kitobning nomini keng ma’noda “qalblarni bosib yotgan g‘ayriinsoniy fe’l va tuyg‘ularning kashfi” desa ham bo‘ladi. Mana necha asrlardan buyon u insoniyat uchun ziyo manbai bo‘lib xizmat qilib kelmoqda, iztirob va huzursizliklar ichida qiynalib yashayotgan shaxslarga, jamiyatlarga va xalqlarga xotirjamlik xamda saodat yo‘llarini ko‘rsatmoqda.
“Mukoshafat-ul qulub” ikki qismdan iborat bo‘lib, birinchi qismda insoniy his-tuyg‘ular mohiyati hadis va rivoyatlar misolida ochib beriladi. Ikkinchi qismda esa ko‘plab mavzularga takroran murojaat etilib, o‘zimizni, qalbimizdagi neki bor – uni kashf etishimizga yanada urg‘u berilgan. Bizni qanday tuyg‘ular boshqarayotganini, ular bizni qay yo‘l tomon eltayotganini anglasakkina, amalda sobit bo‘lamiz, taskin va halovat topamiz. Aks holda, besh kunlik dunyo hayotini besamar yellarga sovurib, oxir afsus-nadomat komida qolishimiz mumkin.
Ko‘pincha “Allohdan qo‘rqasanmi?” so‘rog‘iga “Ha” yoki “Allohdan qo‘rqaman” debhech ikkilanmay javob beramiz. Allohdan qo‘rqishning asl mohiyati nima o‘zi? Asarda keltirilishicha, Allohdan qo‘rqishning alomati yetti narsada namoyon bo‘ladi: til, qalb, ko‘z, me’da, qo‘l, oyoq va itoatda.
Imom G‘azzoliy asarda ana o‘sha yetti alomatni tushuntirish, tavsif etish yo‘lidan boradi. Ular orqali biz yelib-yugurayotgan dunyo hayotining naqadar aldamchi va o‘tkinchi, o‘zni fido qilishga arzimasligini anglab yetamiz. Bu asarni bir marta mutolaa qilgan odam g‘aflat uyqusidan uyg‘onib, qalb ko‘zlarini ochishi tayin. Ayrim mavzularga to‘xtalib o‘tsak.
Nafs tarbiyasi
Mashhur avliyolardan biri Yahyo ibn Maoz nafs haqida shunday deydilar:
G‘aflat
G‘aflat nadomatni orttiradi. G‘aflat ne’matning qo‘ldan ketishiga sabab bo‘ladi. G‘aflat Alloh yo‘lini pardalaydi. G‘aflat hasadning kuchayishiga, kishining ozorlanishiga sabab bo‘ladi.
Yoqub alayhissalom bilan o‘lim farishtasi Azroil birodarlardek uchrashib turishardi. Bir kuni Azroil ziyoratga kelganida, oralarida shunday suhbat bo‘lib o‘tdi.
Bu suhbatdan birmuncha vaqt o‘tgach, Hazrat Yoqubning ajali yaqinlashdi. O‘lim farishtasi yana keldi. Hazrat Yoqub so‘radi:
Tafakkur
Hasan Basriy shunday dedi:
Alloh bizga yuborgan kitobi – Qur’onda qayta-qayta tafakkurdan bahs etadi va fikrlash kerak, deb buyuradi. Mana, Allohning buyruqlari:
Osmonlar va yerning yaralishida hamda kecha va kunduzning almashinib turishida aql egalari uchun ibratli dalillar borligi shubhasizdir. (Oli Imron surasi, 190-oyat)
U (Alloh) fikrlab, ibrat olmoqchi bo‘lgan yoki shukr qilmoqchi bo‘lgan kishilar uchun kecha va kunduzni (bir-birining) o‘rnini bosuvchi qilib qo‘ygan zotdir. (Furqon surasi, 62-oyat)
Dunyo hayoti
Payg‘ambarimiz (s.a.v.) shunday buyurdilar:
Hazrat Iso deydiki: “Dengiz to‘lqini ustiga kim uy qura oladi? Mana, dunyo hayoti shudir. Uni abadiy qarorgoh qilaman deb o‘ylamang”.
Allohni va uning buyukligini tanigan odam undan qattiq qo‘rqadi va kelgusida azobga duchor bo‘lmaslik uchun nafsini hozirdan tarbiyalab boradi va qilgan gunohlari ustidagi pardalar ochilib, Alloh huzuriga keltirib muhokama qilinishi natijasida jahannamga otilmasidan burun ilohiy axloq asoslariga rioya qiladi.
Islom olamining buyuk mutafakkirlaridan biri Abu Homid G‘azzoliy asarda “insonning ko‘ngli qachon taskin, halovat topadi”, degan savolga “qachonki u qalblarning kashshofi bo‘lmish Allohning hukmiga rozi bo‘lsa, dunyo hayotining o‘tkinchi xoyu-havaslariga emas, oxiratdagi yuksak maqom va Allohning vasliga intilsa, Alloh u bandaning ko‘nglidagi g‘amni ketkazib, xotirjamlik degan nurni joylaydi”, degan g‘oyani ilgari suradi.
“Mukoshafat-ul qulub” Sharqda “Hujjat ul-Islom” rutbasi bilan mashhur bo‘lgan G‘azzoliyning necha asrlar ilgari yoqqan yuzlab mash’alalaridan bir donasidir. “Bu mash’ala sochgan mangu so‘nmas ziyo dastalari zamonlar osha so‘ngsizlik sari oqib borgusidir. Inson nasli to qiyomatgacha mavjud bo‘larkan, bu asar ham insoniyat uchun mangu ziyo manbai bo‘lib, azob-uqubatlar, g‘am-tashvishlar va behuzurliklar ichida iztirob chekayotgan shaxslar, siymolar va millatlarga huzur-halovat va baxt-saodat yo‘llarini ko‘rsatajak”.
Manba: http://uza.uz
Masjidi Nabaviy Madina shahrida joylashgan bo‘lib, Islom tarixidagi eng muqaddas joylardan biridir. Masjid Muhammad sollallohu alayhi vasallam tomonidan hijratning birinchi yilida, 622 yili barpo etilgan va musulmonlar uchun Makkadagi Masjidul Harom va Quddusdagi Masjidul Aqsodan keyingi uchinchi muqaddas masjid hisoblanadi. Masjidi Nabaviydagi mehroblar masjidning tarixiy va ma’naviy ahamiyatini aks ettiradi.
Mehrob – masjidda namoz vaqtida imom turadigan va qiblani ko‘rsatuvchi joy. Masjidi Nabaviydagi kengaytirishlar va qayta qurish jarayonlarida mehroblar o‘zgarib borgan. Masjidning dastlabki ko‘rinishi sodda shaklda bo‘lib, mehrob ham biror bir narsa bilan belgilanmagan. Keyinchalik, Umaviylar, Abbosiylar, Usmoniylar va Saudiylar davrida mehroblar naqshinkor san’at namunalari bilan bezatildi.
1. Payg‘ambar mehrobi. Mehrobi Nabaviy Masjidi Nabaviydagi eng muhim va asosiy mehrobdir. Mehrob Ravzada, Payg‘ambar alayhissalomning qabrlari va minbarlari orasida joylashgan. Payg‘ambar alayhissalom davrlarida U zot namoz o‘qigan joyda biror belgi bo‘lmagan, 707-710 yilda ilk bor Umaviy xalifasi Valid ibn Abdulmalik tomonidan bu joyga birinchi mehrob o‘rnatilgan.
Masjidda hozirgi shakldagi mehrob 1482 yilda Mamluk sultoni Qaytbey tomonidan qurilgan bo‘lib, keyinchalik Usmonlilar va Saudiya podshohi Fahd davrlarida ta’mirlangan. Mehrob tilla bilan qoplangan xattotlik yozuvlari va go‘zal naqshlar bilan bezatilgan.
2. Usmoniy mehrobi. Mehrobi Usmoniy hozirda ko‘p foydalaniladigan asosiy mehrob bo‘lib, Usmon ibn Affon roziyallohu anhu davrida 651 yilda masjid kengaytirilganidan qurilgan. Qibla devorining markazida joylashgan Usmon ibn Affon mehrobi o‘rnida dastlab belgi bo‘lgan.
3. Mehrobi tahajjud. Mehrob Payg‘ambar alayhissalom tahajjud namozini o‘qigan joyni bildiradi. Payg‘ambarimiz sollallohu alayhi vasallamning tungi namozlarini Masjidi Nabaviyning ustunlaridan biri yonida o‘qir edilar. Keyinchalik bu ustun yonida mehrob qurildi, ammo so‘nggi yillardagi qayta ta’mirlash ishlarida olib tashlandi va uning o‘rniga Qur’oni karim mus'haflari uchun kitob javoni o‘rnatilgan.
4. Sulaymoniy mehrobi. Mehrobi Sulaymoniy Hanafiy mehrobi deb ham nomlanadi. Sulaymoniy mehrobi Ravzadan tashqarida, Payg‘ambar alayhissalom minbarlarining o‘ng tomonida joylashgan. Bu mehrob hanafiy mazhabidagilarning namozgohi bo‘lgan. 1532 yili Sulton Sulaymon I buyrug‘i bilan bunyod etildi.
5. Fotima mehrobi. Fotima rohiyallohu anho uylari yaqinida, tahajjud mehrobining janubida, Nabiy alayhissalom hujralari atrofida joylashgani, maqbara o‘ralgani bois mehrob ko‘rinmaydi.
Po‘latxon Kattayev,
TII Hadis va islom tarixi fanlari kafedrasi katta o‘qituvchisi.