«Menga duo qiling va sizga ijobat qilurman... »
(G‘ofir surasi, 60-oyat).
Duo so‘zi arabchadan tarjima qilganda - iltijo, so‘rash, chaqirish, tilash, istash kabi ma’nolarni anglatib, bandaning Alloh taologa eng yaqin va eng maqbul holati hisoblanadi. Fuqaholar duoni ham ibodat sanashadi.
Har kuni Alloh taolo huzuriga biz bandalar tomonidan qilingan milliardlab duolar ko‘tariladi. Ammo, bazida ko‘pchiligimiz «nega duolarim qabul bo‘lmayapti?» deya kuyunib, siqilib, sabablarini qidira boshlaymiz. Ulamolar, bandaning duosi Alloh taolo huzurida qabul bo‘lishining ham duo qilishning bir nechta qoidalarini keltirib o‘tishgan:
Quyidagi insonlarning duosini g‘animat bilib, ulardan duo olishga shoshilish lozim:
Shuningdek mazlumlar duosidan ehtiyot bo‘lish lozim. O‘zi uchun o‘lim va boshqa balolarni so‘rab duo qilish ham aslo mumkin emas.
Yana, Farzand va ahliyalarining ziyoniga ham duo qilish, ya’ni qarg‘ash yaxshi emas. Shunday insonlar borki hatto unga zulm qiluvchilarni ham qarg‘ab duo qilishmaydi. Chunki zolimdan chekilgan aziyat bu dunyoda og‘ir bo‘lsa-da, oxiratda kishi foydasigadir.
Manbalar asosida Saidabror Umarov tayyorladi
Inson zimmasida bir nechta omonatlar borki, bularni qadrlash zarur hisoblanadi. O‘z joniga o‘zi qasd qilish esa ana shu omonatga xiyonat qilishdir. Binobarin, Quroni karim Niso surasi 29-oyatida Haq taolo xitob qilgan: "Bir-birlaringizni o‘ldirmangiz".
Jundab ibn Abdulloh roziyallohu anhu rivoyat qiladilar: "Payg‘ambar sollallohu alayhi vasallam aytdilar: "Sizlardan ilgari o‘tganlardan bir kishi jarohatlandi. Besabrlik qilib pichoq oldi-da, qo‘lni kesib tashladi va ko‘p o‘tmay, qon yo‘qotib vafot etdi. Alloh: "Bandam joniga qasd etdi, unga jannatni harom qildim", dedi" (Muttafaqun alayh).
Yana bir hadisda Rasululloh sollallohu alayhi vasallam aytdilar: "Kimki tog‘dan o‘zini tashlab, joniga qasd qilsa, u jahannam olovida abadulabad o‘zini pastga tashlaydi. Kimki zahar ichib joniga qasd qilsa, u qo‘lida zaharini tutib, jahannam olovida abadulabad o‘zini zaharlaydi. Kimki o‘zini temir bilan o‘ldirsa, u qo‘lida temirini tutib, jahannam olovida abadulabad u bilan o‘zini uradi" (Imom Buxoriy, Muslim va boshqalar rivoyati).
Mo‘tabar fatvo kitoblarimizdan “Fatavoi Sirojiya”da: “Qachon kema yona boshlasa, undagilarning agar o‘zlarini dengizga tashlashsa, suzish bilan xalos bo‘lib ketishga gumonlari g‘olib bo‘lsa, shunday qilishlari vojib bo‘ladi. Agar o‘zlarini dengizga tashlasalar ham g‘arq bo‘lishlari yoki tashlashmasa, kuyib ketishlari ehtimoli bo‘lsa, u holda kemada qolish va dengizga o‘zlarini otish orasida ixtiyorlidirlar. Kimki o‘zini o‘ldirsa, uning gunohi boshqa birovni qatl qilgandan ko‘ra qattiqroqdir!”
Yuqorida keltirilgan manbalardan ko‘rinib turibdiki dinimiz inson o‘z joniga qasd qilishga emas, balki bu omonatni asrashga qadrlashga chaqiradi. Lekin, jamiyatda ba’zi insonlar borki, o‘z joniga qasd qilishga, xudkushlikka rag‘bat qiladilar. Aslini olganda o‘zini-o‘zi o‘ldirish Alloh bergan ne’matni mutlaqo mensimaslikdir. Shu bilan birga bunday holat o‘sha jamiyatga ham musibat hisoblanadi.
O‘zini-o‘zi o‘ldirishning gunohi birovni o‘ldirishdan ko‘ra og‘irroq va kattaroq hisoblanadi. Endi, salgina hayot tashvishi deb, ozgina g‘am va alam deb o‘zini o‘ldirayotganlarning gunohi birovni o‘ldirishdan ko‘ra og‘irroq ekanligini bildik. Biroq, bundan ham eng achinarlisi, birovlarning yolg‘on-yashiq gaplariga uchib, “fatvo”lariga aldanib, begunoh mo‘min-musulmonlarni o‘ldirishga qasd qilib o‘zini o‘ldirishning gunohi bundan necha barobar og‘irroq hisoblanadi. Bu shahidlik emas, bu qahramonlik ham emas, balki xudkushlikdir.
Uychi tumani "Devona bobo" jome masjidi imom-xatibi
Abdufattoh Musaxanov
Manba: @Softalimotlar